Milka koe

29-01-2014 10:21

De Milka koe

De eerste verpakking van Milka chocolade in 1901 was lila en werd door een toen nog zwart-witte koe gesierd. 

Maar waarom uitgerekend een koe? Die koe belichaamt de Alpenwereld en de Alpenmelk beter dan welk ander dier dan ook. En hoe werd die koe lila? Geïnspireerd door het motto ‘maakt het vreemde vertrouwd, vervreemd het vertrouwde’ kleurde Milka niet alleen de verpakking, maar ook de afbeelding – de koe – lila, om de chocolade opvallend te maken. 

Nadat in de eerste geprinte reclamecampagne nog vele andere voorwerpen zoals dennenbomen en ballonnen lila waren, werd later alleen de lila koe overgenomen. Ze past goed bij het merk en vertegenwoordigt emoties zoals zachtheid en tederheid. ‘In de Alpen is de lucht zuiverder, het water helderder en het gras groener. Daardoor geven de koeien betere melk. Betere melk geeft betere, zachtere chocolade.’ Deze uitspraak is de baanbreker voor de lila koe in de Alpen en sindsdien prijkt ze op de verpakkingen en reclame voor Milka. 

De lila koe vandaag:
Tegenwoordig staat de lila koe voor een marktidentificatie met alle Milka producten. Bovendien is ze één van de succesvolste reclamefiguren en is stevig in de huidige maatschappij gevestigd. In 1995 hebben in Beieren 40.000 kinderen tijdens een wedstrijd een koe gekleurd, waarbij één op de drie kinderen de kleur lila hiervoor uitkoos. De lila Milka koe is een symbool voor kwaliteit en staat voor sympathie, geloofwaardigheid, goedmoedigheid en geduld. Ze heeft ondertussen trouwe fans over de hele wereld. 

De lila koe draagt eraan bij dat Milka ieder jaar circa 400 miljoen repen chocolade, en nog veel meer uit het assortiment van de zachte Milka Alpenmelkchocolade verkoopt.